a umanului. si-a universalului, intr-un arhetip figurativ si imagistic transcendent pentru
cultura omenirii anului 1968.
Pelicula ilustrului regizor al cinematografiei, Stanley Kubrick, dupa cartea maestrului science-fiction-ului Arthur C. Clarke e o chintesenta a divinului, stiintificului si extraterestrului, ca trepte evolutive ale vietii.
In fapt, filmul 2001:A Space Odyssey e cronica imagistica a antropologiei redate de
Kubrick intr-un simbolism desprins din adancurile fiintei umane, simbolistica, care rezoneaza
originar de mult cu matricea axiologica si existentiala din care s-a desprins fiinta.
In esenta e descriptia istoriografica a zvacnirii in om a divinului, vointei si puterii,
trinitate care vorbeste de preistoria zeilor si-a vointei, din care a erupt puterea, ce s-a confundat
cu evolutia actualei specii Homo Sapiens Sapiens.
Insa culminatia avantului extatico-mistic al filmului se atinge abia in cea de-a doua
parte a filmului cand animalul s-a umanizat printr-o interventie care esoteric s defineste ca o
indivizibilitate a extraterestrului cu divinul, si-n care Kubrick continuandu-si acompaniamentul
valului clasic a invaluitorului, misteriosului si metafizicului absurd al Sthrauss, cufunda cinefilul
intr-o colorific-matriciala aurora boreala a unei luciferice calatorii cosmogonice la inceputurile
istoriei universului,tranzitie care transfigureaza nostalgic fiinta umanului, in preajma originarului
Demiurg, cu care se confunda in profan, in specifica renastere catharsica in sferele sacrului unui
Copil al Universului...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu