luni, 17 septembrie 2012

Ninotchka

                        O comedie clasica si totusi care desi precede, totusi succede orice spirit umoristic universal-cinematografic, asa ca depasind viitoarele inventii-cliseu care compun drama, acel comico-tragic contruit din moralisme strabune, presarat cu crize emfatice braziliene si care nu depaseste deobicei "marele public", intrucat nu depaseste cultura arhaica a acelei faimoase maimute a lui Kubrick, care-si reprima inexplicabilul prin urlete, metaforizate astazi in isterii vampiriste.
                        Ninotchka e experimentul cultural umortistic a lui Lubitsch cu istoria, un pariu ce-o angreneaza pe protagonista cu acelasi nume intr-un soc cultural umanizant, la confluenta dintre identitatea ei de agent sovietic dogmatist desemnat cu supervizarea la Paris, a 3 personaje de capodopera, 3 negustori de bijuterii si 3 emisari rasariti parca din arhetipurile comicului si viitoarea identitate romantica slefuita de Leon, confidentul nobiliar al ducesei Swana, proprietara bijuteriilor.
                        Parodierea social-culturala a istoriei marilor religii de stat ramane atributul exclusiv al peliculei Ninotchka, un impas ideologic prematur pentru uman, condensat in doua simple inventii teoretice, comunismul, un fel de crestinism denaturat de scientologia existentialista si egalitarismul absurd, confruntat de democratie, o agora capitalista in care ierarhia burgheza a monedei unice ofera in statul minimal al selectiei naturale, privilegii infiltrate si penetrate de cultura "libertatii dreptului"...


                                                

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu