marți, 18 septembrie 2012

The Magician

                        Un film marcant chiar si pentru nihilistii care nu mai gasesc mistere in natura umana, iar Ansiktet e cu desarvarsire raspunsul filmografic care-l forteaza si pe agnosticul banal sa-si struneasca fiinta contra umbrelor fobice ale mortii, incatusandu-l intr-o meditatie sfartecanta, al care-i sangeriu adevar nu ar indrazni vreodata sa-l contemple, din pricina spiritului istoriei care-l invaluie, de parca si-ar reimproprietari autoflagelant si egoist desagii cu dramele si tragediile nepatrunse ale umanului.
                         The Magician cronicizeaza modesta istorie a "teatrului magnetic si vindecator al lui Vogler" (Max von Sydow),  un personaj ce-si reclama misticismul prin mistificanta mutenie, care alaturi de-o batrana si iscoditoare vrajitoare si de asistentul sau diletant, precum si de morbida, rezervata si patrunzatoarea lui sotie, travestita in ucenicul Mr. Aman (Ingrid Thulin), in orasul in care cei trei conducatori ai orasului, primarul, seful politiei si medicul regal, trei patimasi necunoscuti ai spiritului, ii intampina cu un scepticism machiavelic, a carui finalitate le va orbi intru totul cugetul si simtirile profane, pana intra-atat incat sa-i vindece de propriile metehne prin ironie, posesivitate ori frica de moarte.
                          Ansiktet ramane cronica gotica mitologiei hipnotice a nordului ocult, strafulgerandu-i cu un specific ghimpe bergmanian pe contestatarii lui Dionys, pe cei care cred ca raul a inlemnit si incremenit in lume si pe cei care n-au fost inselati vreodata de Mefisto...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu