marți, 26 iunie 2012

Citizen Kane

                       Cu insusi Orson Welles la carma protagonnistului si simultan la monoclul regizoral, Citizen Kane e debutul cinematografic al tragediei capitalistului burghez, mai ales ca veritabilul efect dramatic si uman totodata, nu sta in moartea multi-milionarului Kane, ci in convulsia lui confuziva, care-i scindeaza personalitatea in filantropul, don juanul si familistul Charles Kane si magnatul, colectionarul si compulsiv-posesivul Charles Foster Kane.
                        Sigur ca optica principiala a filmului e satira ascutita a lui Welles, arcuita impotriva primilor germeni de totalitarism din discursul politic american, precum si-o caricatura preventiva a fortei media ca imperialism subiectiv al unui singur creier catatonic, care pe deasupra, ca intr-o sfidanta schita caragialiana, "aspira la prezidiul Statelor Unite" sau cel putin la "umila functie de guvernator al statului New York".
                        Departe de-a construi un Bill Gates al boom-ului "presei libere" in "tara tuturor posibilitatilor" alias "no country for old men", Orson Welles defragmenteaza substraturile sis dedesubturile patologice din spatele mitului politicianului mondial, ca "elita superioara ierarhic maselor" din jocul politic darwinist al istoricizatului "alpha male".

                       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu