miercuri, 4 iulie 2012

Nunta de piatra

                       Unicitatea filmului Nunta de piatra incanta inspiratiile auditive prin insasi cantecele de cetera si doinele, ce se preling duios in ploaia de picaturi pixelate ce invaluie in alb-negrul cutumelor si tabu-urilor, acea realitate pietrificata de chipuri si figuri arhaice, sustrase parca dintr-o istorie atemporala a umanului.
                       Insasi titlul evoca, cultura miniera a Rosiei Montane, ca civilizatie cladita in aur si piatra, ca si mini-societate minimalista, care rectifica din vremuri stravechi fenomenele care vizeaza viitorull ierarhic al satului, cum ar fi nunta de piatra prestabilita a unui strajer aurifer al locurilor cu o tanara mireasa, care in ironia sortii si in acordurile in surdina ale unui menestrel, ce cutremura si tulbura peisajul printr-o melodiozitate preistorica, ii arunca in mijlocul nuntii priviri unduitoare cantaretului de cetera, cu care apoi incheie filmul, printr-o lovitura de teatru, fugind cu el in invalurile crepusculare ale diminetii muntilor.
                      Singulara morala unica a peliculei de debut a lui Mircea Veroiu si Dan Pita, Nunta de Piatra e documentarismul sfredelitor de valori muntene, care si reuseste sa ciopleasca o adevarata caricatura umana transcendenta a goticului taran roman medieval...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu