sâmbătă, 11 august 2012

Dogtooth

                   Lanthimos parea mult mai uman ca regie in Alps, insa Dogtooth socheaza cu o profunzime supranazista, poate ca nici insusi eminenta cenusie a holocaustului, marele Eichmann nu a indraznit sa contemple o asemenea mutilare a umanului.
                   O crucificare a inocentei intr-o pelicula grecesca despre delirul lucid al unui sot si-o sotie ce si-au privat pe cele doua fete si pe cei doi baieti, din care despre unul se vorbeste doar mitico-tabu, ca despre un razvratit anonim, fata de care restul familiei incearca o sensibilitate reprimata cu parfum de infarct, ca despre un caine ce-a zburat la ceruri.
                   Un film stupefiant in care oroarea isi face loc in existenta prin atrofierea atroce a orizontului cognoscibil al fiilor si fiicelor unor soti sociopati, prin atribuirea evisceranta de sensuri manipulate realitatii, chip in care "o mitraliera devine o pasare alba foarte frumoasa, pisica - un capcaun sangeros, iar vaginul - un bec luminos".
                   Tot universul acela de-o inocenta patologica se destrama insa cand Christina, "o domnisoara de companie" ii ofera uneia dintre surori niste dvd-uri cu Rockie Balboa, pe care si le infiripa in crengile spiritului si le introspecteaza cu aceeasi edenica constiinta vegetala, cu care uneori ii satisface fetisurile Christinei, dupa arhetipul Evei care l-a indemnat si pe Adam sa zgarie intelepciunea divina, intr-o viperina sangerare luciferica.
                   Kynondontas sau "Caninul" e pecetea maturizarii funebre a inocentei, conspirata in acelasi ison al luciditatii psihotice, din al carui crenel e proclamata varsta eliberarii de casa parinteasca in momentul in care dintele canin matur isi va incepe tremurul, cu alte cuvinte o metonimie a  sfartecantei decrepitudinii existentiale...

                   
                   

                 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu